En profesjonell “Out-of-Office” svarmelding er en automatisk e-postrespons som informerer avsendere om at du ikke er tilgjengelig for øyeblikket. Dette kan være på grunn av ferie, sykdom, eller andre grunner som gjør at du ikke kan svare på e-poster umiddelbart. En slik melding er viktig for å opprettholde god kommunikasjon og for å sette forventninger til de som prøver å kontakte deg.
Den gir også en profesjonell fremtoning, ettersom den viser at du tar ansvar for kommunikasjonen selv når du ikke er til stede. I tillegg til å informere om ditt fravær, kan en “Out-of-Office” svarmelding også gi nyttig informasjon om når du vil være tilbake, og eventuelt hvem som kan kontaktes i mellomtiden. Dette bidrar til å minimere frustrasjon hos dem som prøver å nå deg, og sikrer at viktige saker ikke blir liggende ubehandlet.
En godt formulert melding kan derfor være en viktig del av din profesjonelle image. Invest in Your Future: Join the NLS Business Norwegian for Professionals Course for å forbedre dine ferdigheter i forretningsnorsk.
Table of Contents
ToggleSammendrag
- En profesjonell “Out-of-Office” svarmelding informerer høflig om fravær og gir klare forventninger til svar.
- Det er viktig å sette opp en slik melding for å opprettholde god kommunikasjon og unngå misforståelser.
- Effektive svarmeldinger inkluderer relevant informasjon som fraværsperiode, alternative kontaktpersoner og håndtering av hastesaker.
- Tilpasning av meldingen etter formålet med fraværet gjør kommunikasjonen mer personlig og relevant.
- Unngå vanlige feil som uklare tidsangivelser og manglende kontaktinformasjon for å sikre profesjonell oppfølging.
Viktigheten av å sette opp en “Out-of-Office” svarmelding
Å sette opp en “Out-of-Office” svarmelding er essensielt for å opprettholde en god kommunikasjon med kolleger, kunder og samarbeidspartnere. Når folk sender e-post, forventer de ofte et svar innen rimelig tid. Hvis de ikke får noe svar, kan det føre til usikkerhet og frustrasjon.
En automatisk melding gir dem klarhet i situasjonen og viser at du respekterer deres henvendelser. Videre bidrar en “Out-of-Office” svarmelding til å opprettholde profesjonalitet i arbeidsmiljøet. Det viser at du er bevisst på hvordan fraværet ditt kan påvirke andre, og at du tar ansvar for å informere dem om dette.
Dette kan styrke relasjoner og tillit, både internt i organisasjonen og eksternt med kunder og partnere.
Hvordan sette opp en effektiv “Out-of-Office” svarmelding

For å sette opp en effektiv “Out-of-Office” svarmelding, bør du først vurdere hva slags informasjon som er relevant for dem som kontakter deg. Start med å angi datoene for fraværet ditt, slik at avsenderne vet når de kan forvente et svar. Det er også viktig å være tydelig på hvorfor du er borte, selv om det ikke alltid er nødvendig å gå i detalj.
Deretter bør du inkludere informasjon om hvem som kan kontaktes i ditt fravær. Dette kan være en kollega eller en annen kontaktperson som kan håndtere henvendelser i mellomtiden. Sørg for at denne personen er informert om at de vil motta henvendelser på dine vegne, slik at de er forberedt på å hjelpe.
En klar og konsis melding vil gjøre det lettere for avsenderne å forstå situasjonen din.
Inkludere relevant informasjon i din “Out-of-Office” svarmelding
Når du lager din “Out-of-Office” svarmelding, er det viktig å inkludere relevant informasjon som kan hjelpe avsenderne. Start med datoene for fraværet ditt, og vær spesifikk om når du vil være tilbake på kontoret. Dette gir avsenderne en klar tidsramme for når de kan forvente et svar fra deg.
I tillegg bør du vurdere å inkludere informasjon om hva som skjer med eventuelle presserende saker i løpet av fraværet ditt. Hvis det er spesifikke prosjekter eller oppgaver som krever umiddelbar oppmerksomhet, bør du nevne dette og gi kontaktinformasjon til den personen som kan håndtere disse sakene. Jo mer informasjon du gir, desto lettere blir det for avsenderne å navigere i situasjonen.
Eksempler på høflige og profesjonelle “Out-of-Office” svarmeldinger
En høflig og profesjonell “Out-of-Office” svarmelding kan se slik ut: “Takk for din e-post. Jeg er for tiden ute av kontoret fra [startdato] til [sluttdato] og vil ikke ha tilgang til e-posten min i løpet av denne perioden. Hvis din henvendelse haster, vennligst kontakt [navn] på [e-postadresse] eller [telefonnummer].
Jeg ser frem til å svare deg så snart jeg er tilbake.” Et annet eksempel kan være: “Hei! Takk for din henvendelse. Jeg er ute av kontoret fra [startdato] til [sluttdato].
I løpet av denne tiden vil jeg ikke kunne svare på e-poster. For presserende saker, vennligst ta kontakt med [navn] på [e-postadresse]. Jeg setter pris på din forståelse og vil svare deg så snart jeg er tilbake.”
Hvordan tilpasse din “Out-of-Office” svarmelding basert på formålet med fraværet

Det er viktig å tilpasse din “Out-of-Office” svarmelding basert på formålet med fraværet ditt. Hvis du er borte på ferie, kan tonen være mer uformell og vennlig, mens hvis du er borte på en forretningsreise, kan det være mer passende å bruke en mer formell tone. Tenk på hvem som vil kontakte deg og hva slags informasjon de trenger.
For eksempel, hvis du er borte på en konferanse, kan det være nyttig å nevne dette i meldingen din, slik at folk vet at du er opptatt med arbeid relatert til deres interesser. Du kan også inkludere informasjon om hvordan de kan nå deg hvis det er noe presserende, selv om det ikke alltid anbefales å gi ut mobilnummeret ditt under slike omstendigheter.
Tips for å unngå vanlige feil i “Out-of-Office” svarmeldinger
Det finnes flere vanlige feil folk gjør når de setter opp sine “Out-of-Office” svarmeldinger. En av de mest utbredte feilene er å glemme å angi datoene for fraværet. Uten denne informasjonen kan avsenderne bli frustrerte over usikkerheten om når de kan forvente et svar.
En annen vanlig feil er å gi utilstrekkelig informasjon om alternative kontaktpersoner. Hvis noen har et presserende spørsmål, vil de gjerne vite hvem de skal kontakte i ditt fravær. Sørg for at du inkluderer navn, e-postadresse og telefonnummer til den aktuelle personen, slik at avsenderne har et klart alternativ.
Å inkludere alternative kontaktpersoner i din “Out-of-Office” svarmelding
Å inkludere alternative kontaktpersoner i din “Out-of-Office” svarmelding er avgjørende for å sikre at henvendelser blir håndtert selv når du ikke er tilgjengelig. Dette viser også at du har tenkt på andres behov og ønsker å hjelpe dem selv når du ikke er der personlig. Når du velger en alternativ kontaktperson, bør du sørge for at det er noen som har kunnskap om dine prosjekter eller arbeidsoppgaver.
Det kan være en kollega eller en leder som kan ta over ansvaret midlertidig. Husk også å informere denne personen på forhånd om at de vil motta henvendelser på dine vegne.
Å gi en indikasjon på når man forventer å være tilbake i kontoret i “Out-of-Office” svarmeldingen
Det er viktig å gi en klar indikasjon på når du forventer å være tilbake i kontoret i din “Out-of-Office” svarmelding. Dette gir avsenderne en tidsramme for når de kan forvente et svar fra deg, noe som reduserer usikkerheten og frustrasjonen. Du bør spesifisere både datoen og eventuelt tidspunktet for når du vil være tilgjengelig igjen.
For eksempel: “Jeg vil være tilbake på kontoret den 15. mars klokken 09:00.” Dette gir avsenderne en konkret forståelse av når de kan forvente å høre fra deg igjen.
Hvordan håndtere haster i “Out-of-Office” svarmeldingen
Når du setter opp din “Out-of-Office” svarmelding, bør du også tenke på hvordan du vil håndtere hastesaker. Det kan være lurt å inkludere en setning som forklarer hva folk skal gjøre hvis de har noe som haster. For eksempel: “Hvis saken haster, vennligst kontakt [navn] på [e-postadresse] eller [telefonnummer].” Det er også viktig å være tydelig på hva som kvalifiserer som en hastesak.
Dette kan bidra til å redusere antall unødvendige henvendelser til den alternative kontaktpersonen din, samtidig som det sikrer at viktige saker blir håndtert raskt.
Oppfølging etter at du har returnert til kontoret etter en “Out-of-Office” periode
Når du har returnert til kontoret etter en “Out-of-Office” periode, er det viktig å følge opp med henvendelsene du har mottatt mens du var borte. Ta deg tid til å gå gjennom e-postene dine og prioriter dem basert på hastighet og viktighet. Det kan også være lurt å sende en kort e-post til de som har ventet på svar fra deg, spesielt hvis det har gått lang tid siden de sendte sin henvendelse.
Dette viser at du verdsetter deres tid og ønsker å opprettholde et godt forhold til dem. En enkel melding som: “Takk for tålmodigheten din mens jeg var borte; jeg ser frem til å ta fatt på saken din,” kan gjøre en stor forskjell i hvordan folk oppfatter deg og din profesjonalitet.
From Expat to Expert: Enroll in the NLS Business Norwegian Course





