Relative pronomen er en viktig del av fransk grammatikk, og de brukes for å knytte sammen setninger og gi mer informasjon om substantiv. De mest brukte relative pronomenene i fransk er «qui», «que», «dont» og «où». Hver av disse pronomenene har spesifikke bruksområder og funksjoner, noe som kan være utfordrende for de som lærer språket.
I denne artikkelen vil vi utforske hvordan disse pronomenene brukes, gi eksempler og diskutere vanlige feil som kan oppstå. Å mestre bruken av relative pronomen er essensielt for å kunne uttrykke seg klart og presist på fransk. De gir oss muligheten til å lage mer komplekse setninger og unngå repetisjon.
For eksempel kan vi bruke «qui» for å referere til personer, «que» for objekter eller handlinger, «dont» for å uttrykke eierskap eller tilknytning, og «où» for å indikere steder eller tid. Ved å forstå hvordan disse pronomenene fungerer, kan man forbedre både skriftlig og muntlig kommunikasjon på fransk.
Lær mer fransk hos oss i NLS Norwegian Language School nå!
Sammendrag
- De relative pronomenene qui, que, dont og où brukes til å referere til noe som allerede er nevnt i setningen.
- «Qui» brukes til å referere til personer og noen ganger dyr, og fungerer som subjekt i en bisetning.
- Eksempel på bruk av «qui»: «La fille qui chante est ma sœur» (Jenta som synger er søsteren min).
- «Que» brukes til å referere til ting eller personer, og fungerer som direkte objekt i en bisetning.
- Eksempel på bruk av «que»: «J’ai vu le film que tu m’as recommandé» (Jeg har sett filmen du anbefalte meg).
Hvordan bruke «qui» som et relativt pronomen
«Qui» brukes primært for å referere til personer eller ting som utfører en handling. Det fungerer som subjekt i den relative setningen. For eksempel, når vi sier «L’homme qui parle est mon père» (Mannen som snakker er min far), er «qui» subjektet i den relative setningen «qui parle».
Det er viktig å merke seg at «qui» alltid står foran verbet i setningen. Når vi bruker «qui», kan vi også referere til flere personer eller ting. For eksempel: «Les enfants qui jouent dans le parc sont mes voisins» (Barna som leker i parken er mine naboer).
Her ser vi at «qui» knytter sammen hovedsetningen med den relative setningen, og gir oss mer informasjon om barna. Det er en effektiv måte å utvide setningene våre på, samtidig som vi holder dem klare og forståelige.
Eksempler på bruk av «qui» i setninger

For å illustrere bruken av «qui», kan vi se på flere eksempler. En setning som ofte brukes er: «La femme qui chante est très talentueuse» (Kvinnen som synger er veldig talentfull). Her gir «qui» oss informasjon om kvinnen ved å fortelle oss hva hun gjør.
Et annet eksempel kan være: «Le livre qui est sur la table est à moi» (Boken som ligger på bordet er min). I dette tilfellet gir «qui» oss spesifik informasjon om boken ved å indikere hvor den befinner seg. Slike setninger gjør språket mer dynamisk og interessant, og de viser hvordan vi kan bruke relative pronomen for å berike kommunikasjonen vår.
Hvordan bruke «que» som et relativt pronomen
«Que» brukes derimot for å referere til objekter eller personer som er gjenstand for handlingen i setningen. Det fungerer som objekt i den relative setningen. For eksempel, i setningen «Le livre que j’ai lu était fascinant» (Boken jeg leste var fascinerende), er «que» objektet i den relative setningen «que j’ai lu».
Dette viser at handlingen av å lese boken er knyttet til objektet. Det er også viktig å merke seg at «que» kan brukes med både mennesker og ting. For eksempel: «La fille que j’ai rencontrée hier est très gentille» (Jenta jeg møtte i går er veldig snill).
Her fungerer «que» som en bro mellom hovedsetningen og den relative setningen, og gir oss mer informasjon om jenta.
Eksempler på bruk av «que» i setninger
For å gi flere eksempler på bruken av «que», kan vi se på setninger som: «Les films que j’aime sont souvent des comédies» (Filmene jeg liker er ofte komedier). Her gir «que» oss informasjon om filmene ved å knytte dem til hva vi liker. Et annet eksempel kan være: «Le gâteau que tu as fait est délicieux» (Kaken du laget er deilig).
I dette tilfellet viser «que» oss hva kaken er knyttet til, nemlig handlingen av å lage den. Slike setninger viser hvordan vi kan bruke «que» for å gi mer dybde til beskrivelsene våre.
Hvordan bruke «dont» som et relativt pronomen

«Dont» brukes for å uttrykke eierskap eller tilknytning, og det kan oversettes til «hvis», «som har», eller «som». Det refererer ofte til noe som allerede er nevnt i setningen. For eksempel, i setningen «C’est la voiture dont je t’ai parlé» (Det er bilen jeg snakket med deg om), viser «dont» til bilen og knytter den til samtalen.
Bruken av «dont» kan også være nyttig når vi ønsker å unngå repetisjon av substantivet. For eksempel: «Les amis dont je parle sont très drôles» (Vennene jeg snakker om er veldig morsomme). Her unngår vi å gjenta ordet «amis», samtidig som vi gir mer informasjon om dem.
Eksempler på bruk av «dont» i setninger
For å illustrere bruken av «dont», kan vi se på flere eksempler. En vanlig setning kan være: «Le livre dont je t’ai parlé est sur la table» (Boken jeg snakket med deg om ligger på bordet). Her viser «dont» til boken og knytter den til samtalen.
Et annet eksempel kan være: «Les enfants dont les parents sont en vacances s’amusent beaucoup» (Barna hvis foreldre er på ferie har det veldig moro). I dette tilfellet gir «dont» oss informasjon om barna ved å indikere forholdet mellom dem og foreldrene. Slike setninger viser hvordan vi kan bruke «dont» for å gi mer kontekst og dybde til kommunikasjonen vår.
Hvordan bruke «où» som et relativt pronomen
«Où» brukes for å referere til steder eller tidspunkter. Det kan oversettes til «hvor» eller «når». For eksempel, i setningen «La ville où je suis né est magnifique» (Byen hvor jeg ble født er vakker), fungerer «où» som en forbindelse mellom byen og stedet der handlingen fant sted.
Bruken av «où» kan også være nyttig når vi ønsker å spesifisere tid. For eksempel: «Le jour où nous nous sommes rencontrés était inoubliable» (Dagen da vi møttes var uforglemmelig). Her gir «où» oss informasjon om tidspunktene knyttet til møtet.
Eksempler på bruk av «où» i setninger
For å gi flere eksempler på bruken av «où», kan vi se på setninger som: «Le restaurant où nous avons dîné était excellent» (Restauranten hvor vi spiste middag var utmerket). Her gir «où» oss spesifik informasjon om restauranten ved å indikere hvor middagen fant sted. Et annet eksempel kan være: «L’année où j’ai voyagé en France a été incroyable» (Året da jeg reiste til Frankrike var fantastisk).
I dette tilfellet viser «où» oss tidspunktene knyttet til reisen, noe som gir mer kontekst til opplevelsen.
Vanlige feil og hvordan unngå dem ved bruk av relative pronomenene
Når man lærer å bruke relative pronomen, er det vanlig å gjøre noen feil. En vanlig feil er å blande sammen bruken av «qui» og «que». Husk at «qui» brukes som subjekt, mens «que» brukes som objekt.
En annen vanlig feil er å glemme at når man bruker «dont», må det refereres til noe som allerede er nevnt i setningen. For å unngå disse feilene, kan det være nyttig å øve seg på å lage egne setninger med hvert relativt pronomen. Å lese franske tekster og lytte til fransk tale kan også hjelpe deg med å bli mer kjent med bruken av disse pronomenene i kontekst.
Oppsummering og praktiske øvelser for å mestre de relative pronomenene
I denne artikkelen har vi utforsket de relative pronomenene qui, que, dont og où, samt hvordan de brukes i franske setninger. Vi har sett på eksempler og diskutert vanlige feil som kan oppstå når man bruker disse pronomenene. For å mestre bruken av relative pronomen, anbefales det å øve seg regelmessig.
En praktisk øvelse kan være å skrive korte tekster der du bruker hvert relativt pronomen minst én gang. Du kan også prøve å lage spørsmål der du bruker disse pronomenene for å utfordre deg selv ytterligere. Å delta i franske språkkurs, som de som tilbys ved NLS Norwegian Language School i Oslo, kan også være en utmerket måte å forbedre dine ferdigheter på.
Skolen tilbyr et variert utvalg av franske kurs, fra nybegynnernivå til mer avanserte klasser, hvor du kan få veiledning fra erfarne lærere og praktisere språket i en støttende atmosfære.
