Engelsk er et globalt språk som benyttes innenfor utdanning, handel, reiseliv og kultur i store deler av verden. En av de mest grunnleggende delene av språket er substantivene, altså ord som betegner ting, personer, fenomener og begreper. For de som lærer engelsk, spesielt de som har norsk som morsmål, kan reglene for entall og flertall i engelske substantiv være både oversiktlige og forvirrende på samme tid. I norsk markerer vi gjerne flertall med endelser som “-er” eller “-ene” (for bestemthet), men i engelsk er det vanligvis “-s” eller “-es” som gjelder – med en rekke unntak. Denne artikkelen tar sikte på å gi en helhetlig oversikt over hvordan entalls- og flertallsformer fungerer i engelsk, hvilke utfordringer man kan støte på, og hvordan man kan bruke disse reglene korrekt i praksis.
I løpet av denne artikkelen skal vi gå i dybden på alt fra grunnleggende regler for flertallsdannelse, til hvilke spesielle unntak og irregulære former man bør være oppmerksom på. Vi skal også se på hvordan man forholder seg til kollektive substantiv, utellelige substantiv og sammensatte substantiv. På den måten håper vi at du sitter igjen med en solid forståelse av dette emnet, og at du kan føle deg tryggere når du skal kommunisere skriftlig og muntlig på engelsk.
Dersom du ønsker å forbedre dine engelskkunnskaper gjennom et strukturert kurs, tilbyr NLS Norwegian Language School engelskkurs som kan tas både i klasserom og over nett. Du kan registrere deg via denne lenken:
https://nlsnorwegian.no/no/learn-english-no/
I tillegg kan du få oversikt over ditt nivå ved å benytte deg av vår praktiske nivåtest, som du finner her:
https://nlsnorwegian.no/no/engelskniva-sjekk/
1. Grunnleggende regler for flertall
De fleste substantivene i engelsk danner flertall ved å legge til “-s” på slutten. Dette er sammenlignbart med hvordan vi på norsk gjerne legger til “-er” i flertall, selv om det finnes mange flere unntak i engelsk. La oss se på noen eksempler:
-
Cat → Cats
-
Book → Books
-
Tree → Trees
Denne regelen dekker imidlertid bare de mest vanlige tilfellene, og det er raskt man støter på situasjoner der man må endre stavemåte eller legge til “-es”. For eksempel:
-
Substantiv som ender på -s, -ss, -sh, -ch eller -x får ofte “-es” i flertall:
-
Bus → Buses
-
Brush → Brushes
-
Match → Matches
-
Box → Boxes
-
Her er reglene relativt systematiske, og det er lett å huske dem hvis man er oppmerksom på siste bokstav eller bokstavkombinasjon i ordet.
2. Substantiv som ender på -y
En litt mer komplisert kategori er ord som ender på bokstaven -y. Her må du først se på bokstaven som står foran -y. Dersom denne bokstaven er en konsonant, byttes “y” ofte ut med “i”, og så legger man til “-es”. Eksempler:
-
City → Cities
-
Country → Countries
-
Lady → Ladies
Hvis ordet derimot ender på en vokal + “y”, legger man bare til “-s”:
-
Toy → Toys
-
Day → Days
-
Key → Keys
Dette er en regel som av og til skaper forvirring, fordi man på norsk ikke har en tilsvarende konsekvent stavemåteendring ved flertall. Likevel er dette en av de første reglene man lærer når man begynner å studere engelsk grammatikk, nettopp fordi ord som “city” og “country” er såpass vanlige.
3. Substantiv som ender på -f eller -fe
En annen kategori med egne regler er substantiv som ender på -f eller -fe. Mange av disse substantivene endrer -f eller -fe til -ves i flertall. Dette gjelder blant annet:
-
Leaf → Leaves
-
Wolf → Wolves
-
Knife → Knives
-
Wife → Wives
Enkelte substantiv kan danne flertall på to måter, én “tradisjonell” og én “vanlig” form:
-
Scarf → Scarfs eller Scarves
-
Hoof → Hoofs eller Hooves
Forvirringen oppstår ofte fordi noen ordbøker aksepterer begge former, men i dagligtale kan det være en preferanse avhengig av dialekt eller region.
4. Irregulære substantiv
For mange som lærer engelsk, er det de irregulære substantivene som føles vanskeligst. Dette er ord som ikke følger det vanlige mønsteret med “-s” eller “-es”. Eksempler på slike ord er:
-
Man → Men
-
Woman → Women
-
Child → Children
-
Foot → Feet
-
Tooth → Teeth
-
Mouse → Mice
-
Goose → Geese
Disse må rett og slett pugges, fordi det finnes lite logikk i dem fra et moderne språklig perspektiv. Mange av disse stammer fra eldgamle bøyningsformer i engelsk (og germanske språk generelt) der lydovergang eller vokalskifte var den mest brukte måten å uttrykke flertall på.
Det er også verdt å merke seg at noen få substantiv i engelsk har samme form i entall og flertall:
-
Sheep → Sheep
-
Fish → Fish (selv om “fishes” kan brukes for å vise til ulike arter)
-
Deer → Deer
-
Species → Species
Her må konteksten ofte avgjøre om du snakker om entall eller flertall.
5. Uregelmessigheter for låneord
Engelsk er et språk som har lånt ord fra blant annet fransk, latin, gresk og norrønt. Enkelte av disse låneordene har beholdt den opprinnelige flertallsformen fra kildespråket. For eksempel:
-
Ord fra latin:
-
Alumnus (m.) → Alumni (noen ganger brukes “alumnus” og “alumni” kjønnsnøytralt i moderne engelsk)
-
Alumna (f.) → Alumnae (sjeldnere i bruk)
-
Cactus → Cacti (selv om “cactuses” også er akseptert i dagligtale)
-
Nucleus → Nuclei
-
Radius → Radii
-
-
Ord fra gresk:
-
Phenomenon → Phenomena
-
Criterion → Criteria
-
Analysis → Analyses
-
Axis → Axes
-
Disse variantene brukes oftest i mer formelle eller akademiske sammenhenger. I muntlig, dagligdags engelsk, kan man møte på enklere, fornorsket (eller “anglifiserte”) former, men det avhenger av kontekst og mottaker.
6. Kollektive substantiv
Kollektive substantiv er ord som betegner en gruppe, men som gjerne kan forstås som enten entalls- eller flertallsform, avhengig av om man fokuserer på helheten eller individene. I britisk engelsk er det mer vanlig å behandle kollektive substantiv som flertall når man omtaler gruppens medlemmer som enkeltindivider, mens i amerikansk engelsk er det vanligere å bruke entall:
-
The team is winning (amerikansk norm, fokuserer på laget som én enhet)
-
The team are playing well (britisk norm, fokuserer på medlemmene av laget)
Andre eksempler på kollektive substantiv er family, government, jury, public, audience osv. For de som lærer engelsk, kan det være utfordrende å vite hvilken form som er “riktig”. Normalt går det fint å bruke entallsform, men hvis du skriver for et britisk publikum, kan det være korrekt å bruke flertallsform dersom meningen er å understreke individene i gruppen.
7. Utellelige (mass) substantiv
I norsk kan vi ofte telle substantiv som på engelsk regnes som utellelige (ikke-tellbare). I engelsk regnes for eksempel milk, rice, advice, information, furniture og luggage som utellelige substantiv. De har ingen flertallsform. For å angi mengde, må man gjerne bruke ord som “a piece of,” “a glass of,” “a cup of,” “some,” “any,” “much” og liknende.
-
I have some information to share. (ikke: “informations”)
-
Could I have a glass of water? (ikke: “waters”)
-
He gave me some advice. (ikke: “advices”)
Et vanlig feiltrinn for nordmenn er å bruke ubestemt artikkel “a” foran utellelige substantiv eller forsøke å bøye dem i flertall. Man må huske at disse substantivene ikke bøyes i flertall, og at man eventuelt må spesifisere en enhet hvis man ønsker å telle dem.
8. Sammensatte substantiv
Sammensatte substantiv i engelsk kan være skrevet som ett ord, bindestrek-ord eller to separate ord: toothbrush, mother-in-law, living room osv. Når man skal lage flertall av disse, bør man vite hvilket ord i sammensetningen som er “hovedordet”. For eksempel:
-
Passer-by → Passers-by (ikke “passer-bys”)
-
Mother-in-law → Mothers-in-law (ikke “mother-in-laws”)
-
Cupful → Cupfuls (her er “cupful” én enhet, så man legger bare til -s)
Det er altså ikke nødvendigvis det siste ordet i sammensetningen som får flertallsformen. Dette er typisk et område som skaper forvirring, men med litt trening blir det mer intuitivt.
9. Vanlige feil nordmenn gjør
-
Bruk av flertall der engelsk bruker entall:
-
Et klassisk eksempel er ordet information, der man lett kan bli fristet til å si “informations” fordi man er vant til å legge til flertallsending på norsk.
-
-
Manglende “-s” i flertall:
-
Noen glemmer rett og slett å legge til “-s” eller “-es”. Dette kan være en konsekvens av å hoppe rett fra norsk til engelsk uten å være helt klar over flertallsreglene.
-
-
Feil ved kollektive substantiv:
-
Det er lett å blande formene “is” og “are” når man omtaler grupper som “team”, “family”, “class” osv.
-
10. Betydningen av presisjon i flertallsformer
Når du kommuniserer på engelsk, enten skriftlig eller muntlig, er presis bruk av flertallsformer svært viktig for å bli forstått. Feil bruk av entall og flertall kan lede til misforståelser, spesielt i formelle sammenhenger som forretninger, akademiske artikler eller offentlige taler. Derfor er det essensielt å trene på rettskriving og å lære seg de uregelmessige formene.
11. Hvordan øve på substantiv i entall og flertall
-
Flashcards:
-
Lag kort med et substantiv i entall på den ene siden og riktig flertallsform på den andre.
-
-
Repetisjon:
-
Gjenta ord og setninger høyt for å automatisere bruken av riktig form.
-
-
Konkrete eksempler:
-
Prøv å skrive små tekster der du bruker ulike substantiv i både entall og flertall.
-
-
Ordlister og ordbøker:
-
Ha en god ordbok for hånden der flertallsformer er angitt.
-
For de som ønsker mer strukturert hjelp, kan et engelskkurs være en god investering. NLS Norwegian Language School tilbyr engelskkurs i både klasseromsformat og nettbasert format, slik at du kan lære i eget tempo eller sammen med andre. Du kan registrere deg her:
https://nlsnorwegian.no/no/learn-english-no/
12. Hvorfor er korrekt flertallsbruk så viktig?
-
Profesjonell kommunikasjon: I arbeidslivet kan en liten grammatisk feil skape et uprofesjonelt inntrykk.
-
Eksamen og tester: Mange engelsktester, inkludert internasjonale tester som IELTS og TOEFL, måler hvorvidt man mestrer grunnleggende grammatikk.
-
Forståelse og misforståelser: Feil bruk av entall og flertall kan føre til at man sender ut et budskap som mottakeren tolker feil.
Dersom du ikke er sikker på ditt eget engelsknivå, kan du ta en kikk på vår gratis språktest:
https://nlsnorwegian.no/no/engelskniva-sjekk/
13. Orddanning og ordforrådsutvidelse
Å lære seg flertallsformer henger sammen med generell utvidelse av ordforrådet. Jo flere ord du kan, jo lettere blir det å gjenkjenne mønstre og unntak. Engelsk er et dynamisk språk, og nye ord kommer stadig til, mens gamle endrer bruksområde. Dette innebærer også at det kan dukke opp nye eller sjeldne flertallsformer som ikke alltid følger skolegrammatikken. Vær derfor åpen for variasjoner, særlig i muntlig språk eller i møter med ulike dialekter.
14. Regionale variasjoner
Engelsk er et verdensspråk med mange varianter, som britisk engelsk, amerikansk engelsk, australsk engelsk, og så videre. I tillegg bruker ulike fagfelt og bransjer spesialisert sjargong som kan ha egne regler for flertall. Tenk på medisinsk terminologi, juridisk språk eller IT-relaterte faguttrykk. Når du lærer deg de grunnleggende reglene og forstår unntakene, vil du lettere kunne tilpasse deg ulike varianter av engelsk.
15. Kombinasjon av grammatikk og kulturell kompetanse
Det holder ikke alltid å kunne de grammatiske reglene. Du vil ofte trenge kulturell kompetanse for å vite hva som er høflig, passende eller korrekt i en gitt situasjon. Mens mange av reglene for entall og flertall er universelle i engelsk, kan konteksten avgjøre om du bør bruke formell eller uformell stil. I noen miljøer, spesielt akademiske, kan det være viktig å bruke “phenomena” i stedet for “phenomenons”, mens i vanlig dagligtale kan det siste kanskje passere uten at noen hever et øyenbryn.
16. Tekstanalyse og praksis
En effektiv måte å mestre substantivbøyning på, er å lese engelske tekster og aktivt notere seg hvordan forfatteren bruker entall og flertall. Spør deg selv hvorfor et ord er i entall i én kontekst og flertall i en annen. Les gjerne avisartikler, fagartikler eller skjønnlitteratur for å få et bredt innblikk i praktisk bruk. På denne måten øver du også leseforståelsen og tar samtidig inn over deg nyanser i språket.
17. Kurs og personlig veiledning
For mange er det en fordel å få personlig veiledning og tilbakemeldinger på feil man gjør. Gjennom et kurs kan man få direkte respons på skriftlige og muntlige oppgaver, og man får en større motivasjon til å lære seg reglene. Vurder derfor å melde deg på et kurs som gir deg individuell oppfølging. NLS Norwegian Language School tilbyr nettopp slike engelskkurs, både i klasserom og online, tilpasset ulike nivåer. For mer informasjon og påmelding, besøk:
https://nlsnorwegian.no/no/learn-english-no/
18. Oppsummering
Engelske substantiv i entall og flertall kan virke overveldende på grunn av de mange unntakene. Like fullt er dette et system som til syvende og sist følger ganske klare mønstre, med noen irregulære former som må pugges. De viktigste punktene å huske er:
-
De fleste substantiv får “-s” eller “-es” i flertall.
-
Vær obs på ord som ender på -y, -f, eller -fe.
-
Irregulære substantiv som “man”, “woman”, “child” osv. må pugges.
-
Noen ord har lånt flertallsformer fra latin eller gresk.
-
Kollektive substantiv kan ta enten entall eller flertall.
-
Noen substantiv er utellelige og har ikke flertall.
-
Sammensatte substantiv kan ha flertallsendelsen midt i uttrykket.
Mestrer du dette, er du langt på vei i å kommunisere presist og korrekt på engelsk. Husk også at nivået ditt i engelsk ikke bare handler om grammatikk, men om vokabular, flyt, uttale og kulturell forståelse.
Dersom du er nysgjerrig på hvilket nivå du ligger på, kan du ta en titt på vår engelsktest:
https://nlsnorwegian.no/no/engelskniva-sjekk/
Og når du er klar til å ta neste steg i språklæringen din, kan du registrere deg for kurs her:
https://nlsnorwegian.no/no/learn-english-no/