Photo Reading Passage

Slik mestrer du TOEFL iBT Integrated Writing

TOEFL iBT Integrated Writing-oppgaven gir deg muligheten til å vise at du kan sammenfatte og sammenligne informasjon fra både en lesetekst og et lydopptak (forelesning) om et akademisk emne. Denne delen tester først og fremst evnen din til å kombinere relevante poeng og presentere dem på en logisk og presis måte.

Nedenfor finner du en grundig gjennomgang av oppgavetypen, inkludert et konkret eksempel (“Vitrified Forts”), samt nyttige tips for å strukturere besvarelsen din. Husk at hvis du ønsker profesjonell støtte og målrettede øvelser, kan du melde deg på et eksamensforberedende kurs hos NLS Norwegian Language School for å få maksimal fremgang.


1. Grunnleggende struktur

  1. Lesetekst (Reading Passage)
    Du får 3 minutter til å lese en kort tekst (ca. 250–300 ord) om et akademisk tema. Teksten fremmer vanligvis flere påstander eller teorier.

  2. Forelesning (Lecture)
    Deretter hører du et lydopptak på 2–3 minutter der en professor diskuterer samme tema, ofte ved å motsi, svekke eller nyansere påstandene i leseteksten.

  3. Skriveoppgaven (Writing Prompt)
    Du får typisk 20 minutter til å planlegge og skrive svaret ditt. Oppgaven ber deg om å forklare hvordan forelesningen stiller spørsmål ved, eller på annen måte kommenterer, poengene fra leseteksten.

Viktig å merke seg:

  • Du skal ikke oppsummere alt du leste og hørte i detalj. Fokuser heller på å vise hvordan informasjonen i forelesningen henger sammen med (eller går imot) punktene i leseteksten.
  • En effektiv tekst er vanligvis på minimum 150 ord, men mange kandidater skriver mer for å sikre at de får vist hele resonnementet.

2. Eksempel: “Vitrified Forts”

Nedenfor ser du et forenklet utdrag som ligner på et scenario fra en ekte TOEFL Integrated Writing-oppgave:

  1. Lesetekst (kort oppsummering)

    • Tema: Skotske festningsverk fra middelalderen med “vitrifiserte” (glasserte) steinvegger.
    • Tre teorier:
      1. Religiøs/seremoniell årsak: At varmen og den glassaktige steinen kan ha hatt en symbolsk eller overnaturlig betydning for datidens mennesker.
      2. Tilsiktet brann fra angripere: Fiender skal ha brukt ildpiler og branner for å angripe festningene, noe som førte til en utilsiktet smelting av steinene.
      3. Forsvarsmekanisme: Byggmesterne gjorde det med vilje for å styrke veggene og gjøre dem mer motstandsdyktige mot fiendtlige våpen.
  2. Forelesning (kort oppsummering)

    • Professoren tilbakeviser alle tre teorier:
      1. Religiøs hensikt tvilsom: På den tiden festningene ble bygget, hadde kristendommen slått rot i Skottland, og glass/overnaturlige krefter var ikke lenger en del av lokale ritualer.
      2. For lite realistisk med angriperbrann: Eksperimenter viser at det kreves svært høy temperatur (over 1000 °C) for å smelte stein. En tilfeldig ild fra angripere ville neppe oppnådd en slik temperatur over lengre tid.
      3. Vitrifisering gir sprø stein: Selv om steinen blir hard, blir den også sprø og kan lettere knuse. Skotter foretrakk faktisk løst stablede steiner som kunne absorbere slag bedre. Dermed er det lite trolig at vitrifisering ble utført bevisst for å styrke forsvaret.

3. Hvordan strukturere svaret ditt

Når du skriver besvarelsen din, bør du tydelig vise hvordan forelesningen utfordrer punktene i leseteksten. Én enkel og oversiktlig måte å organisere teksten på, er som følger:

  1. Innledning (1–2 setninger)

    • Identifiser temaet (f.eks. vitrified forts) og fortell at forelesningen motsier hovedteoriene fra leseteksten.
  2. Avsnitt 1 (teori 1 fra leseteksten + forelesningens motargument)

    • Gjengi kort teori 1 (f.eks. religiøs/seremoniell forklaring).
    • Forklar hvordan forelesningen tilbakeviser den (f.eks. kristendommens dominans på den tiden).
  3. Avsnitt 2 (teori 2 fra leseteksten + forelesningens motargument)

    • Oppsummer teori 2 (f.eks. brann påsatt av angripere).
    • Beskriv hvorfor professoren mener den er svak (f.eks. nødvendig temperatur er urealistisk).
  4. Avsnitt 3 (teori 3 fra leseteksten + forelesningens motargument)

    • Vis kort teori 3 (f.eks. planlagt forsterkning).
    • Legg fram professorens begrunnelse for at stein blir sprø, og at skotske forsvarsteknikker faktisk var basert på løst stablede steiner.
  5. Konklusjon (1–2 setninger)

    • Oppsummer kort hvordan forelesningen samlet sett svekker troverdigheten til de presenterte teoriene i leseteksten.

4. Tips for en vellykket besvarelse

  1. Gjenfortell ikke alt for detaljert: Fokuser på hovedpoenger og sammenhengen mellom lesetekst og forelesning.
  2. Bruk presise bindeord: Ord som “imidlertid”, “dessuten” og “derimot” hjelper leseren å følge argumentasjonen din.
  3. Skriv sammenhengende: Hvert avsnitt bør føles naturlig, med en kort innledning og en tydelig avslutning som leder over til neste avsnitt.
  4. Håndter tidsfristen: 20 minutter kan gå raskt. Disponer tiden slik at du rekker å skrive et klart og strukturert svar.
  5. Øv mye: Lytt og les om ulike akademiske temaer. Jo bedre du blir på å ta notater og gjenfortelle kjerneargumenter, jo lettere går selve eksamenssituasjonen.

For å få personlig veiledning om hvordan du best håndterer disse utfordringene, kan du melde deg på et TOEFL-forberedende kurs hos NLS Norwegian Language School. Der vil du få tilgang til ekspertinstruktører, prøvetester og grundige tilbakemeldinger tilpasset dine behov.


Oppsummering

I TOEFL iBT Integrated Writing må du ikke bare skrive godt, men også vise at du forstår og kan tolke kompleks informasjon fra både en lesetekst og en forelesning. Ved å bruke en klar struktur, logiske overganger og presise formuleringer, vil du kunne vise sensorene at du behersker akademisk engelsk på høyt nivå. Har du behov for individuell oppfølging eller ønsker å maksimere forbedringspotensialet, er et kurs hos NLS Norwegian Language School sterkt anbefalt. Lykke til med forberedelsene!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *