Photo Reading Passage

Slik oppnår du toppscore i TOEFL Writing for an Academic Discussion

I TOEFL kan du møte oppgaven “Writing for an Academic Discussion,” hvor du bidrar til en pågående diskusjon i et akademisk forum. Denne delen blir vurdert ut fra en offisiell karakterskala (rubrikk) som rangerer svarene fra 0 til 5, basert på språklig nøyaktighet, relevans og hvor godt du uttrykker ideene dine. Nedenfor får du en detaljert forklaring av hvert nivå, samt tips og et eksempel på hvordan du kan bygge opp et svar som gjør at du sikter mot de høyeste poengsummene. Trenger du profesjonell veiledning og målrettet øving, anbefales det sterkt å melde deg på et forberedende kurs hos NLS Norwegian Language School for å booste skriveferdighetene dine.


1. Karakterskalaen fra 0 til 5

Score 5: Et fullt vellykket svar

  • Svar som er svært tydelig og som bidrar relevant til diskusjonen.
  • Gir utfyllende forklaringer, eksempler og detaljer.
  • Bruker et variert utvalg av setningsstrukturer og presist ordforråd.
  • Har nesten ingen grammatikk- eller ordforrådsfeil, bortsett fra mulige tastefeil.

Score 4: Et generelt vellykket svar

  • Svar som tydelig bidrar til diskusjonen.
  • Har relevante og tilstrekkelig utdypede forklaringer.
  • Viser språklig variasjon og forholdsvis korrekt bruk av idiomatiske uttrykk.
  • Inneholder få grammatiske feil.

Score 3: Et delvis vellykket svar

  • Har stort sett relevant innhold, men noen forklaringer kan være uklare eller mangelfulle.
  • Viser noe variasjon i setningsstruktur og ordforråd.
  • Inneholder merkbare språklige feil som kan forstyrre flyten, men gjør likevel meningen forståelig.

Score 2: Et stort sett mislykket svar

  • Forsøker å svare på oppgaven, men begrenset ordforråd og lite varierte setningsstrukturer gjør ideene vanskelig å følge.
  • Mulig rotete oppbygning og flere feil i setningsstruktur og ordformer.

Score 1: Et mislykket svar

  • Viser et forsøk på å besvare oppgaven, men nesten ingen sammenhengende ideer.
  • Meget begrenset ordforråd og omfattende grammatiske feil.
  • Teksten kan virke forvirrende eller usammenhengende.

Score 0

  • Besvarelsen er blank, på feil språk eller helt frakoblet oppgaveteksten.

2. Eksempel på oppgave og svar

La oss se for oss en typisk “Writing for an Academic Discussion”-oppgave:

Oppgavetekst (eksempel)

I et internettforum for studenter diskuteres konsekvensene av å innføre strengere kjøreregler for elsparkesykler i bykjernen. Noen mener at strengere regler vil forbedre trafikksikkerheten, mens andre mener at dette vil begrense personlig frihet unødvendig. Bidra til diskusjonen med ditt synspunkt, og begrunn det med eksempler og forklaringer.

Eksempel på svar som kan oppnå score 5

“Jeg mener at strengere kjøreregler for elsparkesykler i bykjernen er en fornuftig løsning for å ivareta sikkerheten for både førere og fotgjengere. Til tross for at personlig frihet er viktig, tyder ulykkesstatistikk på at antall skader relatert til elsparkesykler har økt markant i tettbygde områder. Et regelverk som eksempelvis innfører aldersgrense, fartsbegrensninger og parkeringssoner, vil forebygge ulykker uten å hindre bruken fullstendig. Dessuten er mange av dagens brukere unge mennesker som ikke er fullt bevisste på hvilken risiko de utsetter seg og andre for. Ved å kombinere informasjonstiltak og kontroll fra myndighetene, kan vi sørge for at elsparkesykler fortsatt er et fleksibelt transportalternativ, samtidig som vi reduserer faren for alvorlige skader.”

Hva gjør dette svaret sterkt?

  • Det adresserer oppgaven tydelig ved å velge en side (støtte strengere regler) og bruke eksempler.
  • Språket er variert, med sammensatte setninger og passende ordforråd (f.eks. “ulykkesstatistikk”, “forebygge ulykker”, “fleksibelt transportalternativ”).
  • Det inneholder klare overganger og utdypende forklaringer.

Et slikt nivå krever systematisk trening i argumentasjonsoppbygging, setningsstruktur og ordforråd. Dersom du vil sikre at du skriver på dette nivået på eksamensdagen, anbefales det at du melder deg på et spesialtilpasset forberedelseskurs hos NLS Norwegian Language School. Der vil du få grundig tilbakemelding på tekstene dine og lærer hvordan du bedre kan unngå feil.


3. Viktige tips for å lykkes

  1. Les oppgaven nøye

    • Identifiser hovedproblemstillingen og avgjør hvordan du kan bidra konstruktivt til diskusjonen.
  2. Gi et klart standpunkt

    • Selv om du kan stå midt mellom to synspunkt, hjelper det å strukturere argumentasjonen med et hovedsyn og tydelige eksempler.
  3. Bruk varierede setningsstrukturer

    • Veksle mellom korte og lengre setninger, og benytt konjunksjoner som “i tillegg”, “derimot” og “dessuten.”
  4. Unngå vanlige feil

    • Sjekk kjente fallgruver som bøyning av verb og entall/flertall, særlig under tidspress.
  5. Øv på ordforrådet

    • Et bredt og presist ordforråd gjør det lettere å forklare ideene dine og unngå repeterende eller upresise fraser.

Oppsummering

For å oppnå en høy score (4 eller 5) i “Writing for an Academic Discussion,” er det avgjørende at du svarer konkret på oppgaven, forklarer tankene dine i dybden og demonstrerer variert språkbruk. Feilfri grammatikk er ikke et absoluttt krav, men feilene må ikke være så betydelige at de står i veien for flyt og forståelse.

Hvis du merker at du trenger målrettet hjelp for å forbedre skrivingen din, er det lurt å benytte seg av et TOEFL-forberedelseskurs, slik som det du finner hos NLS Norwegian Language School. Gjennom profesjonell veiledning, regelmessige skriveøvelser og konstruktive tilbakemeldinger kan du heve nivået betydelig og gå inn i TOEFL-eksamen med selvtillit. Lykke til!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *