Det er stadig vanligere å få et tema om teknologibruk og digitale løsninger i muntligeksamen på B1-nivå i norsk. Teknologi påvirker hverdagen vår på mange måter: fra å holde kontakt med venner og familie, til å gjøre skole- og arbeidsoppgaver mer effektive. I denne artikkelen skal vi se på hvordan du kan forberede deg på et slikt tema i en muntlig eksamen, hvilke ord og uttrykk som kan være nyttige, og hvordan du kan strukturere svarene dine. Vi legger også inn et eksempel på en kort dialog, slik at du kan bli mer fortrolig med diskusjon om teknologi i hverdagen. Underveis skal du få noen tips om hvordan du kan øve best mulig, og vi vil anbefale vårt Norskprøven-kurs på https://nlsnorwegian.no/norskproven-course/ for de som ønsker mer målrettet veiledning.
Table of Contents
Toggle1. Hvorfor er teknologi og digitale løsninger et viktig tema?
1.1. Relevans i hverdagen
Vi lever i en stadig mer digitalisert verden. Mange av oss bruker smarttelefoner, nettbrett eller datamaskiner daglig, både til jobb, studier og fritid. Nye apper og digitale plattformer dukker opp hele tiden, og bruken av Internett er blitt en selvfølgelig del av livet. Myndigheter og utdanningsinstitusjoner i Norge legger også vekt på at innbyggerne skal være digitale brukere som kan utnytte teknologi på en fornuftig og sikker måte. Derfor er det ganske logisk at teknologi og digitale løsninger stadig oftere blir gjenstand for muntlig eksamen på B1-nivå.
1.2. Muligheter og utfordringer
Teknologi gir oss mange muligheter til å kommunisere og dele informasjon, men det kan også gi utfordringer. For eksempel kan overdreven bruk av sosiale medier påvirke konsentrasjon og privatliv. Eller hva med dem som ikke har god tilgang til digitalt utstyr? Dette er noen eksempler på problemstillinger som kan komme opp hvis du skal holde et innlegg om teknologi eller bli spurt om det i en eksamenssituasjon.
2. Nøkkelord og nyttige uttrykk (ordforråd på B1-nivå)
Her følger en liste over høyfrekvente ord og uttrykk som er nyttige å kunne når du skal snakke om teknologi og digitale løsninger. Lær dem gjerne utenat, og forsøk å bruke dem aktivt når du øver deg:
- Teknologi – teknologi
- Digitale løsninger – digitale løsninger (f.eks. apper, nettsider, elektroniske tjenester)
- Sosiale medier – plattformer som Facebook, Instagram, TikTok, osv.
- Nettbrett – nettbrett (f.eks. iPad, Samsung Galaxy Tab)
- Smarttelefon – smarttelefon (f.eks. iPhone, Android-telefon)
- Å laste ned – å hente apper, filer eller programmer fra Internett
- Oppdatering – en ny versjon av en programvare eller app
- Personvern – beskyttelse av personlige data og opplysninger
- Datasikkerhet – sikkerhet i forbindelse med datamaskiner og nett
- Internett-tilgang – muligheten til å koble seg til Internett
- Å være pålogget – å være tilkoblet et nettverk, ofte trådløst
- Passord – hemmelig kode for å logge inn på ulike tjenester
- Netthandel – det å handle varer eller tjenester på Internett
- Digital kompetanse – ferdigheter til å bruke digitale verktøy på en fornuftig måte
- Nettvett – å oppføre seg fornuftig og trygt på nett
I tillegg er det fint om du kan forskjellige verb for å beskrive hvordan du bruker enhetene dine: å strømme musikk/filmer, å sende meldinger, å opprette en konto, å slette en fil eller å installere en app.
Eksempelsetninger
- “Jeg mener at teknologi gjør hverdagen mer effektiv.”
- “Det er viktig å ha gode passord for å beskytte seg mot hacking.”
- “Jeg bruker en smarttelefon for å holde kontakt med familie og venner.”
- “Mange ungdommer bruker sosiale medier hver dag, men det kan være både positivt og negativt.”
- “En av fordelene med nettbrett er at man kan ta det med seg overalt.”
3. Vanlige spørsmål og setningsstarter i en muntlig eksamenssituasjon
I en B1-muntlig eksamen vil du ofte få spørsmål som krever at du forklarer din mening, vurderer fordeler og ulemper eller gir eksempler. Her er noen typiske eksempler:
-
“Hvordan bruker du teknologi i hverdagen?”
Da kan du nevne hvilke enheter du bruker, hvor ofte, og til hvilke formål. -
“Hva er fordelene ved digitale løsninger?”
Da kan du snakke om tilgjengelighet, rask kommunikasjon og effektivitet. -
“Finnes det noen ulemper med sosiale medier?”
Her kan du trekke fram potensielt stress, avhengighet, eller problemer med personvern. -
“Er det viktig å følge med på ny teknologi?”
Du kan argumentere for at det er nødvendig for å henge med i samfunnet, men kanskje noen synes at det kan være stressende. -
“Hvordan kan vi beskytte personvern på nett?”
Her kan du nevne passord, antivirus, være forsiktig med hva du deler, osv. -
“Kan eldre mennesker ha problemer med digital kompetanse?”
Du kan nevne at generasjoner som ikke vokste opp med Internett, trenger mer opplæring.
Typiske setningsstarter
- “Jeg mener at…”
- “På den ene siden… / På den andre siden…”
- “Jeg synes det er spennende at…”
- “Det er interessant, men samtidig…”
- “Jeg tror det avhenger av…”
4. Eksempel på en dialog om teknologi (B1-nivå)
La oss lage et kort rollespill mellom to personer, der vi ser hvordan samtalen kan gå. I en eksamenssituasjon kan du bli spurt om lignende ting.
Person A: Hei! I dag skal vi snakke om teknologi. Hvordan bruker du teknologi i hverdagen din?
Person B: Hei! Jeg bruker stort sett smarttelefonen min til alt mulig, for eksempel å sende meldinger, sjekke e-post og holde kontakt med familien på sosiale medier. Jeg har også et nettbrett til å se filmer og lese nyheter.
Person A: Interessant. Synes du det er noen ulemper med å være pålogget hele tiden?
Person B: Ja, det kan være stressende å få varsler hele tiden, og man kan bli avhengig. Noen glemmer kanskje å være sosial ansikt til ansikt fordi de bare chatter på nett.
Person A: Det er sant. Hvordan tror du samfunnet vil se ut i fremtiden med enda mer teknologi?
Person B: Jeg tror det blir mer automatisering. Kanskje får vi selvkjørende biler og flere roboter i industrien. Men det er viktig at vi tar hensyn til personvern og datasikkerhet.
Person A: Absolutt. Takk for praten!
I en slik dialog kan du bli spurt om å utdype meninger. Det er bra å komme med eksempler fra hverdagen din eller fra noe du har sett i nyhetene. Prøv å hold flyten i språket, og ikke bekymre deg altfor mye for småfeil. På B1-nivå er det viktigste at du er forståelig og kan snakke noe sammenhengende.
5. Hvordan strukturere et muntlig innlegg om teknologi?
Når du skal holde et kort innlegg (typisk 2-3 minutter) om et tema, for eksempel “Teknologi i hverdagen,” er det lurt å bruke en enkel struktur:
-
Innledning
- Si hva du skal snakke om: “I dag vil jeg snakke om hvordan teknologi påvirker livet mitt og samfunnet generelt.”
- Fortell hvorfor temaet er viktig eller spennende: “Dette er et tema som berører alle, enten man er ung eller gammel.”
-
Hoveddel
- Nevn hvordan du selv bruker teknologi. Snakk gjerne om vanlige enheter som smarttelefon, datamaskin, nettbrett, smarte klokker osv.
- Forklar fordelene: f.eks. lettere kommunikasjon, tidsbesparelse, underholdning.
- Pek på ulemper: avhengighet, mindre privatliv, risiko for svindel på nett.
- Gi konkrete eksempler eller personlige historier: “I fjor mistet jeg telefonen min, og jeg følte meg helt hjelpeløs. Jeg innså hvor avhengig jeg var.”
-
Avslutning
- Oppsummer hovedpoengene: “Teknologi er en fantastisk ressurs, men vi må være bevisste på hvordan vi bruker den.”
- Kanskje kom med et ønske eller en konklusjon: “Jeg håper at vi i framtiden finner en balanse, slik at vi kan bruke teknologi uten å miste sosiale relasjoner.”
En slik disposisjon hjelper både deg selv og sensor med å følge med på hva du sier. Du viser at du klarer å snakke om temaet på en ryddig måte.
6. Viktige tips til muntlig eksamen om teknologi
6.1. Bygg opp ordforrådet ditt
Øv inn ord og uttrykk om teknologi, sikkerhet, personvern, digitale tjenester, med mer. En god måte å gjøre dette på er å lese korte nyhetsartikler om teknologi på norsk, eller se YouTube-videoer på norsk om temaet. Da får du både ordforråd og øvelse i å forstå språket.
6.2. Reflekter over fordeler og ulemper
Ofte får du spørsmål som: “Hva er fordelene og hva er ulempene ved en bestemt teknologi?” Vær klar til å nevne begge sider. Noen stikkord for fordeler: tilgjengelighet, tidsbesparelse, fleksibilitet, bedre kommunikasjon. For ulemper: avhengighet, dårlig personvern, svindelforsøk, digitale skiller (mellom generasjoner eller samfunnsgrupper).
6.3. Gi eksempler fra egen hverdag
B1-nivået tester ofte om du kan relatere temaet til ditt eget liv. Fortell hva slags apper du bruker, hvordan du jobber eller studerer på nett, eller om du har opplevd noe spesielt. Dette gjør praten mer autentisk, og du viser at du behersker praktisk språkbruk.
6.4. Vær aktiv i dialog
Hvis du får en samtaleoppgave med en medelev eller sensor, er det viktig å stille spørsmål tilbake. Eksempler:
- “Hva tenker du om det?”
- “Er du enig, eller har du en annen mening?”
- “Bruker du ofte sosiale medier?”
På den måten viser du at du kan føre en naturlig dialog og ikke bare gi korte svar.
6.5. Ikke glem å puste og ta det rolig
Mange blir nervøse før muntlig eksamen. Det er naturlig. Men husk at sensor forstår at du er på B1-nivå og ikke forventer perfekt norsk. Småfeil og litt stotring er helt greit, så lenge du greier å kommunisere meningen din.
7. Anbefaling: Få hjelp til forberedelsene
Hvis du ønsker en mer systematisk og profesjonell tilnærming til muntlig eksamensforberedelse, kan du vurdere å ta et dedikert språkkurs. For eksempel tilbyr vi et eget Norskprøven-kurs på https://nlsnorwegian.no/norskproven-course/ som hjelper deg å styrke både muntlige og skriftlige ferdigheter. Kurset tar for seg relevante temaer på B1-nivå, deriblant teknologi. Fordelen er at du får individuell tilbakemelding på uttale, ordforråd og struktur, slik at du kan forbedre deg målrettet.
7.1. Hvorfor et eget Norskprøven-kurs?
- Systematisk gjennomgang av pensumrelaterte emner, inkludert diskusjon om teknologi, klima, kultur og andre populære B1-temaer.
- Små grupper eller én-til-én-oppfølging, slik at du får personlig oppmerksomhet.
- Fleksible tider og muligheter for digital eller fysisk undervisning.
- Praktiske øvelser som simulerer eksamenssituasjonen, både muntlig og skriftlig.
Uansett om du velger kurs eller selvstudium, er det viktig å ha en plan slik at du kan øve mest mulig effektivt. Et kurs hjelper deg å holde motivasjonen oppe, samtidig som du får kontinuerlig tilbakemelding på hva du mestrer, og hva som kan forbedres.
8. Et lengre eksempel: Oppgave om “Teknologi i hverdagen”
Nedenfor følger et mer utfyllende eksempel på hvordan et kort muntlig innlegg (2-3 minutter) kunne se ut på B1-nivå, hvis du skulle fått i oppgave å snakke om teknologi i hverdagen.
Innledning
“I dag vil jeg snakke om teknologi i hverdagen. Temaet er svært aktuelt siden de fleste av oss bruker mobiltelefon, datamaskin eller nettbrett hver eneste dag. Dessuten tror jeg at teknologi har blitt enda viktigere etter pandemien, fordi mange jobber og studerer hjemmefra.”Hoveddel
“Personlig bruker jeg teknologi mest til å kommunisere og lære. For eksempel har jeg en smarttelefon som jeg bruker til å sende meldinger på WhatsApp og sjekke sosiale medier som Facebook og Instagram. Jeg liker også å se filmer og serier på nettbrettet mitt, spesielt på Netflix. En stor fordel er at jeg kan se det jeg vil, når jeg vil, uten å måtte tenke på TV-tider.Likevel finnes det også utfordringer. Jeg merker ofte at jeg blir litt avhengig av å sjekke varsler. Dessuten kan det være lett å bli distrahert når jeg egentlig skal gjøre lekser eller jobbe. Jeg vet at mange unge sliter med å konsentrere seg når mobilen stadig plinger. I tillegg er personvern et viktig tema. Vi deler mange personlige opplysninger på nett, så det er lurt å ha gode passord og være forsiktig med hva vi legger ut.
I Norge blir alt mer digitalt, fra offentlige tjenester til banktjenester på nett. For eksempel kan man søke om studielån eller sjekke skattemeldingen digitalt. Det sparer tid, men noen eldre personer synes det er vanskelig. Jeg tror det er viktig at de får opplæring, slik at de ikke faller utenfor.
Avslutning
Alt i alt mener jeg at teknologi er en fantastisk ressurs, men vi må finne en balanse. Vi bør dra nytte av mulighetene uten å miste kontakten med den «virkelige» verden. Personlig prøver jeg å ha faste tider når jeg legger bort telefonen, slik at jeg kan være mer til stede. Jeg håper vi fortsetter å utvikle gode, digitale løsninger som er tilgjengelige for alle, og som samtidig ivaretar personvernet vårt.”
Et slikt innlegg viser at du kan snakke om ulike sider ved teknologi: bruksområder, fordeler, ulemper, eksempler fra ditt eget liv og generelle betraktninger om samfunnet. Husk at du må tilpasse innlegget ditt til den tida du har fått i eksamensoppgaven, men strukturen med innledning, hoveddel og avslutning er alltid en god idé.
9. Oppsummering og siste anbefalinger
- Lær deg relevant ordforråd: Teknologi, apper, netthandel, personvern, digitale ferdigheter osv.
- Øv på ulike meninger: Både positive og negative sider av teknologibruk.
- Bruk eksempler: Vis at du kan koble teorien til praktiske eksempler fra egen hverdag.
- Still spørsmål og svar: En muntlig eksamen er ofte interaktiv, så husk å stille oppfølgingsspørsmål om du får mulighet.
- Slapp av og vær deg selv: Sensor forstår at du er på B1-nivå, og ser etter om du kommuniserer tydelig og relativt flytende, ikke om du snakker perfekt.
Skulle du trenge mer konkret veiledning, vil vi igjen anbefale vårt Norskprøven-kurs på https://nlsnorwegian.no/norskproven-course/ for å få profesjonell hjelp med både muntlig og skriftlig trening. På kurset vil du kunne øve på ulike scenarioer, delta i diskusjoner om teknologi og andre relevante temaer, og få direkte tilbakemeldinger på språkbruken din.
Lykke til med forberedelsene! Når du øver deg nok, bruker riktige ord og uttrykk, og tør å snakke fritt, vil du være godt rustet for en muntlig eksamen om teknologi. Husk at små feil ikke er farlig; det viktigste er at du viser kommunikativ evne og tør å bruke språket aktivt. God eksamensforberedelse!